ايه اللي جابك

1_678117_1_34.jpg

  

يوم الثلاثاء حضرت الجلسة الحاجة و تلاتين المحكمة العسكرية

و ايه الغريب في كده يعني؟

اصل انا والدي من ساعة ما تعب و بطل يحضر الجلسات و انا غالبا مش بقدر اروح المحكمة

يا اما لاننا بقينا غالبا بنزور والدي في السجن يوم الجلسة او احيانا والدي بيروح المستشفى في نفس يوم الجلسة

انا كنت مدايق اني مش قادر احضر المحكمة

انا في الاول كنت بحضر لكذا سبب اهمها اني اكون جنب والدي و الاخوة اللي معاه

بس كان برضه بيبقى في نوع من الفضول اني اشوف شكل المحكمة اللي فعلا عبارة عن مسرح حقيقي

الكراسي و المنصة و النظام الصوتي حتى الاضاءة اضاءة مسرح الحاجة الزيادة هي القفص الحقير ده

و كنت بحضر علشان اشوف احداث الجلسات بس بعد كده كانت الحاجة الوحيدة اللي بروح علشانها هي الدعم المعنموي لوالدي و لكل اللي معاه لان احداث المسرحية مملة بشكل غير عادي و لما كنت بركز معاها خصوصا في مناقشة شهود الاثبات كان دمي بيتحرق علشان كده كنت بحاول استفيد من وقتي و انا هناك في اي حاجة تانية في النوم او الجرائد او المصحف او اي حاجة مفيدة

و بقى الهدف الوحيد هو ان والدي يحس اننا معاه نوع من الدعم العنوي لان جلسات المحكمة ملهاش اي لازمة

لما رحت المحكمة امبارح ووالدي مش هناك اكتر من واحد سالني انت ايه اللي جابك؟

و كأن والدي بس هو اللي كان بيتحاكم في القضية

انا لي 40 اب و اخ بيتاحكموا في نفس القضية الظالمة دي

كلهم ابائي و اخواني الكبار رحت علشان اقف جنبهم

حتى عمو خيرت قالي المرة دي كده خالصة لينا

swahlcom_f671.jpg

الحاجة التانية اللي عايزة احكي عنها الاستاذ حازم صلاح ابو اسماعيل المحامي و عضو هيئة الدفاع

الشيخ ابن الشيخ و كان مرشح في انتخابات 2005 مجلس الشعب و اكتسح بس حصل تزوير فاضح

الحقيقة هذا الاستاذ الشيخ المحامي غير فكرتي تماما عن المحامي البارع

كتير مننا عنده صورة المحامي البارع هو المحامي الصايع صاحب الصوت العالي و الافكار الملفوفة و الملوية

حتى لو كان من الاخوان زي الاستاذ صبحي صالح مثلا

بس الحقيقة هذا الرجل هدوئه الشدييييييد و اسلوبه الراقي و تركيزه و قدرته على الوصول الى الحق بهدوء دون ضوضاء

كان مثار اعجاب كل الاخوة و حتى الشهود و القاضي نفسه

2 تعليقان to “ايه اللي جابك”

  1. anas ghozlan Says:

    wallahy ya 3abdo de ms7`ara ana msh 3arf 2sloob el 7yah de ht7`ls 2mta

  2. Ahmed Mostaf Says:

    عبده انت وحشني جدا جدا حجا جدا

    وصدقني لو يوم من الايام قابلتكأو لقيت نمرتك علي الموبايل

    مش هقولك انت ايه اللي جابك ولا ايه اللي خلاك تتصل

    لاني نفسي اسمع صوتك واشوفك جداجدا

اترك رد

