عندما لا يريدك الله

ابقى نازل رايح مشوار اسعى في الخير

 

و بعدين يجيلي تعب مفاجئ يمنعني انزل

 

او الراجل اللي كنت رايح معاه كاوتش عربيته نام و عقبال ما غيرناه كان الوقت عدى

 

او عربيته عطلت و مش عايزة تدور

 

او في حادثة على الطريق موقفة السكة

 

او افهم ان المعاد الساعة 10 و يطلع انه كان الساعة 7

 

او انزل ما الاقيش مواصلات

او انام و اصحا بعد المعاد

 

او اي حاجة المهم منعتني اني الحق الخير اللي كنت رايح اعمله اي كان الخير ايه

 

ناس كتير بتقولي ان شاء تكون اخدت الاجر بالنية

 

و انا فعلا بدعي ربنا انه يكتبلي الاجر حتى لو لم اتم العمل غصبا عني

 

لكن في آية تشيب

 

ربنا بتكلم عن المنافقين قيقول

 

“الله عز و جل “ولكن كره الله انبعاثهم فثبطهم و قيل اقعدوا مع القاعدين

 

و رغم ان في ايات تانية كثيرة و احاديث تتحدث عن حب الله للعبد و فرحه عز و جل بالتوبة

لكن الاية دي بتخوف

و هكذا نطير الى الله بجناحي الخوف و الرجاء

فلا يغلب علينا الخوف حتى نيأس

و لا يغلب علينا الرجاء حتى نأمن مكر الله

يا رب لا تكره انبعاثي في الخير و لا تثبطني

 

و اعني على ذكرك و شكرك و حسن عبادتك

4 تعليقات to “عندما لا يريدك الله”

  1. مصطفي Says:

    معاك حق يا عبدو
    عندما لا يريدك الله
    صعبة قوي
    وبتحصل للواحد مع الذنوب

  2. saif elislam Says:

    أنا مبسوط جداً

    لأنى كنت خايف أكون انا الوحيد اللى بيحصل معايا كده – لأ مش فرحان فيك أكيد – كل الموضوع إنى حاسيت انها مرحلة لازم توصل لها علشان …………… نوصل لنفس النتيجة اللى انت وصلتلها

    هكذا نطير الى الله بجناحي الخوف و الرجاء
    فلا يغلب علينا الخوف حتى نيأس
    و لا يغلب علينا الرجاء حتى نأمن مكر الله

  3. يريد الله ان يتوب عليكم « براحتي Says:

    […] يريد الله ان يتوب عليكم كنت كتبت قبل كده عندما لا يريدك الله […]

  4. احمد Says:

    بص ياوليد ربنا بيحب عباده ومفيش حد ربنا مش عاوزه ربنا لو مش عاوز حد مكنش خلقه وبعدين ربنا يبعد عنا غضبه انه شديد العقاب

اترك رد

